Gymnasieval- ska man verkligen behöva bestämma sin framtid vid 15/16 års åldern?

två veckors uppehåll p.g.a jobb, ideétorka och höstlov. Men nu är jag tillbaka! (eftersom att jag har såååå många läsare som bara väntar på mig..."haha")
Höstlovet drog med sig vintern där på slutet. Fick ett samtal av min pappa
- det är snöstorm här ute.
Min pappa bor i en liten by mitt ute i ingenstans. Ja så snön hade börjat falla och hösten var förbi, trädens löv hade knappt hunnit trilla ner till marken innan gräset färgades vitt av all den kalla snön. Jag och en vän passade på att fota lite och det resulterade min nya header till bloggen, jag tycker den blev riktigt fin, eller vad tycker ni?
När vintern kom till sverige kom även sjukan till min hals, aj aj jag är tjock och grötig. Men det gör faktist inget eftersom att jag får ett förlängt höstlov, och det är ett gott plus!




Gymnasieval
- ska man verkligen behöva bestämma sin framtid vid 15/16 års åldern?
Nu är det bara några månader kvar sen ska jag välja mitt gymnasieval, och det ska helst vara rätt val.Jag har fått minst tio brev om olika linjer och skolor, varit på utbildningsmässa och har information om mer än fem linjer som verkar vara intresanta. Men det ligger en sån press på detta valet! Det känns som om man ska behöva bestämma sin framtid när man går i nian, är i tonåren och knappt vet vad man är intresserad av. Jag tycker det är ganska kasst att detta valet framstås som ett val som ska bestämma vilket yrke man ska ha i framtiden. Det skulle vart bättre om det va som vilket val som helst, ungfär som vad man skulle välja till EV (elevens val) i skolan, eller om man vill ha syslöjd eller träslöjd. Men jag antar att det skulle vara för lätt.
Jag har lite olika funderingar. Jag var nästan bestämd för att gå på hotell&resturang, ända tills alla brev kom i brevinkastet och alla andras funderingar och åsikter.
 "Det är det sämsta betalda jobb" "Du behöver knappast utbildning för att bli servitris"
Jag vill bara att alla ska hålla käften så jag kan själv välja mitt val!!
Jag har även tankar om mode design.
"Du riskerar att du inte kommer få något jobb alls"
Jag funderar även på media med inriktning foto i tvåan
"det är bara dom 16 bästa som kommer in på fotoinriktning i tvåan"
hur ska jag orka plugga hårt som satan ett år till efter nian?
Det som alla verkar vara så positiva till är Samhäll. Det är ju den linjen som man måste plugga vidare på, som man måste gå i höskolan efteråt för att få ett anständigt jobb. Om man då inte vill sitta i kassan på ica och undra vart alla gymnasieår tog vägen.
Omnvårdnadslinjen verkar också vara kul, men jag vill inte bli sjuksköterska som alla tror. Skulle vara coolt att bli kirurg eller läkare- jag är inte rädd för människokroppen...
Gymnasievalet- är det verkligen valet inför framtiden?

Kommentarer
Postat av: frida teatern

alltså det jag har hört är att det verkligen inte är hela ens framtid. Äldre folk jag känner har sagt att det är bättre att gå nåt man tycker är kul än nåt som ger bra utbildning men som man tycker är otroligt tråkigt.

gå nåt du verkligen tycker är kul.

2008-11-03 @ 17:00:45
Postat av: Nattiisch

jag vill gå media, men jag vet inte om jag vill gå på peset eller om jag vill gå på JB. xD 2 swtycken 3timmars lektioner , bara digitalt? eller, ett vanligt schema med typ 1timmas raster med fotoABC och analogt. PANIIK! xD jag menar, JB är ju ganska bra, man får en egen dator o en massa, och är mycket med i dendär tidningen .. varen nu heter. men PB är Oxå bra! ._.' jobbigt värre :P

2008-11-03 @ 18:10:39
URL: http://nattiisch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0